Opis zdigitalizowanej kasety

numer kasety/sygnatura kasety:DVD 30
tytuł:Nie zapomnieć
data:1939-1967
czas trwania:01:03:47
temat:Filmowa opowieść o dzieciństwie, młodości, przeżyciach II wojny światowej i emigracji izraelskiej pisarki Miriam Akavia
opis:

00:12 – tytuł „Nie zapomnieć”, widoczna przez drzwi siedząca za stołem kobieta, oklaski, zbliżenie kamery na siedzącą Miriam Akavia, kwiaty, przebitki na książki jej autorstwa, Akavia podpisuje książki, rozmawia z czytelnikami, cz/b ikonografia – Akavia zprzed lat, spotkania, Władysław Bartoszewski polityk, pisarz, historyk, więzień Auschwitz, honorowy obywatel Izraela stoi obok Akavii, kolor – Akavia i Szymon Szurmiej, reżyser i prezes honorowy Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce, Akavia i były premier Izraela Icchak Rabin, uściski dłoni, dyplomy i nagrody za osiągnięcia twórcze

01:55 – cz/b ikonografia – krakowscy Żydzi – dorośli, dzieci, starcy, kolor – Akavia przed pomnikiem na Umshlagplatzu w Warszawie, skąd w czasie II wojny światowej wywożono Żydów z warszawskiego getta do obozów koncentracyjnych, okładka książki, krajobraz zza okien jadącego pociągu, wnętrze przedziału, odbicie Akavii w lustrze, szyny kolejowe, Akavia opowiada o swoim powrocie po 30 latach do Krakowa, cz/b – Kraków, Barbakan, ulice, kolor – Akavia jedzie dorożką przez ulice Krakowa, cz/b – stary Kraków, przechodnie, przebitka kolor – Uniwersytet Jagielloński, Planty, dom rodzinny na ulicy Łobzowskiej, Akavia w mieszkaniu, opowiada, balkon w kwiatach, Akavia na balkonie opowiada o swoim dzieciństwie, kośćiół Piotra i Pawła, Wawel, Akavia w dorożce, szkoła,  w której uczyła się Akavia

06:15 – cz/b – klasa w szkole, pracownia naukowa, uczennice, kolor - tabliczka znamionowa z nazwami ulic – Św.Krzyża i Św.Marka, lustro drogowe, okna szkoły, cz/b – matki z dziećmi, ławeczki w parku, kolor – przechodnie, sklepowe witryny, Akavia w dorożce, gmachy, tabliczka znamionowa „YMCA Kraków”, z off-u Akavia opowiada o swoim dzieciństwie i życiu w ówczesnym Krakowie, stosunku Polaków do Żydów, antysemityzmu, nietolerancji, Akavia na żydowskim cmentarzu na krakowskim Kazimierzu, cz/b – dworzec kolejowy, ludzie z dobytkiem, ewakuacje tuż przed wybuchem II woojny światowej, kolor – ikonografia – dworzec kolejowy, Akavia opowiada o  przygotowaniach do wyjazdu z Krakowa, cz/b – dworzec kolejowy w Krakowie, ulice, tramwaj, kolor – kamienice, okładka książki „Moja winnica” opowiadająca o  rodzinie Weinfeldów (Weinfeld – nazwisko panieńskie Akavii) wydanie francuskie tej książki, Akavia opowiada o nieudanym wyjeździe z Krakowa cz/b zdjęcia z rodzinnego albumu – ona jako dziecko z rodzeństwem, matką, portrety Akavii, kolor – stara cukiernica, jedyna rzecz ocalała z wojennej pożogi

09:51 – cz/b – stare listy, kolor – Akavia w plenerze mówi o kolejnej próbie ucieczki z Krakowa, o opłaceniu nieuczciwego przemytnika, Akavia opowiada o rewizjach i poniżaniu przez Niemców, cz/b ikonografia – dokumenty, opaski z Gwiazdą Dawida, Żydzi w kolejce oddający Niemcom swoje majątki, Żydzi z łopatami, fotografia młodej Akavii, kolor - Akavia o konieczności noszenia opaski na rękawie, o zakazie uczęszczania do polskiej szkoły, obojętności koleżanek z klasy, uliczny bruk, cz/b ikonografia – budowa krakowskiego getta, brama z Gwiazdą Dawida, niemieccy żołnierze, kolor -  zbliżenie opowiadającej Akavii, Wisła widziana z mostu, Akavia z wnuczką na moście, cz/b – ten sam most w czasie II wojny, kolor – Akavia z wnuczką idą przez most, przebitka cz/b – 1941 rok – furmanka na moście, kolor – Akavia z wnuczką idą przez most, cz/b – furmanki na moście, z off-u - Akavia opowiada o konieczności przeniesienia się do getta, kolor – Akavia z wnuczką na nadwiślańskim bulwarze, cz/b – ulice getta, furmanki, przechodnie, w oddali tramwaj, furmanki z dobytkiem, stary Żyd, kolor – Akavia z wnuczką idą ulicą, plan krakowskiego getta, Akavia opowiada o swoim mieszkaniu w getcie

15:30 – cz/b – ludzie stłoczeni na małej powierzchni, off – Akavia opowiada o ogromnej ciasnocie jaka panowała w jej ówczesnym mieszkaniu na terenie getta, ulice, dzieci, off – Akavia opowiada o szkole w getcie, o konieczności oddawania wartościowych przedmiotów a w szczególności futer, cz/b – kolejka Żydów, kolor – wnętrze Muzeum Żydów na Kazimierzu, dokumenty, afisze, zbliżenie wnuczki Akavii, cz/b – ikonografia – młode Żydówki, plan getta, zdjęcie z jadącego tramwaju w getcie, przechodnie na ulicach, samochody, plan getta, ikonografia – ciężarówki, tłum ludzi na ulicach, żydowskie czasopismo „Hehaluz Halohem”, „Apteka pod orłem Muzeum Pamięci Narodowej”, wnetrze apteki, dokumenty, słoiki na półkach, fotografia właściciela apteki Tadeusza Pankiewicza i pracowników apteki, okładka książki jego autorstwa, kolor – Akavia wspomina innych Żydów, z którymi się zetknęła w czasie  okupacji w krakowskim getcie, fotografie żydowskich dzieci, żydowski skrzypek, cd. Akavii , cmentarz, macewy (w tle pieśń w jęz. jidisz)

19:00 -  Akavia o przesiedleniu w 1942 roku ludności żydowskiej w inne miejsce, cz/b dziecięce nogi, ikonografia – Żydzi, portrety Żydów, tłum na ulicach, kolor – Akavia o załamaniu ojca, o fałszywych aryjskich papierach, dzięki którym wyjechała do Lwowa, kolor – panorama Lwowa, bruk, Akavia opowiada o staraniu się o pracę, ulice, kamienice, bramy, przechodnie, Akavia we wnętrzu opowiada o wysiedleniu Żydów ze Lwowa, ulice, jadąca ciężarówka, kamienice, brama, mur więzienia, w którym przebywał brat Izio, zakratowane okna, ostrzelany mur, wnętrze „Apteki pod orłem”, Akavia opowiada o powrocie do Krakowa, panorama miasta, krużganki, z off-u – opowiada o ostatnim liście od brata Izia, gruzowisko, zniszczone mury, Akavia we wnętrzu opowiada o swojej pierwszej książce „Jesień młodości”, w której zawarła wspomnienia lwowskich przeżyć, okładki tej książki w różnych językach

25:35 – ikonografia cz/b – Kraków Płaszów rok 1943 – budowa obozu i groźba likwidacji getta, niemieccy żołnierze, Żydzi w pasiakach, zbliżenie twarzy Żydów, załadunek żydowskich dzieci na ciężarówkę, idący ludzie z dobytkiem, kolor – panorama Płaszowa, nowe budynki, Akavii w plenerze opowiada o paleniu ciał, barakach, cz/b ikonografia – baraki obozowe, lecący nad nimi samolot, więźniowie, c.d. Akavii o warunkach panujących w obozie, kolor – głaz pamiątkowy, z off-u – o spotkaniu z rodzicami w obozie,  o przyjeździe dzieci z getta i ich rozstrzelaniu, cz/b ikonografia – dzieci, kolor – Akavia przy pamiątkowym głazie z napisem upamiętniającym zagładę Żydów, kładzie kamyk na głazie, Akavia opowiada o swoich dolegliwościach, leczeniu w obozie, cz/b ikonografia – więźniowie przy pracy, załadunek Żydów do wagonu towarowego, blokada na drzwiach, druty kolczaste w oknach wagonów, ludzkie twarze za nimi, Akavii opowiada o wywózce ojca, cz/b – lokomotywa, ruszający ze stacji pociąg, tory, w oddali Brama Śmierci w obozie Auschwitz, Akavia opowiada jak się  tam znalazła w 1944 roku, , kolor – baraki obozowe, zbliżenie numeru wytatuowanego na jej przedramieniu, Marsz Żywych w Auschwitz, idący młodzi ludzie z flagami Izraela, baraki obozowe, wnętrza baraków, Akavii z wnuczką na terenie obozu, opowiada o pierwszych dniach pobytu w obozie, w gablocie stosy ściętych włosów, buty, pudełka, laski, kule dla niepełnosprawnych, protezy, Akavia z grupą żydowskiej młodzieży we wnętrzu jednego z baraków mówi o krążących nad obozem amerykańskich samolotach, jedna z obozowych bram, wieża strażnicza, Akavia wśród żydowskiej młodzieży, panorama obozu, w oddali wieża strażnicza i Brama Śmierci, idąca w Marszu Żywych Akavia z młodzieżą opowiada o niemożliwych ucieczkach

33:04 – cz/b jadący pociąg, wjazd od obozu koncentracyjnego w Bergen Belsen w Dolnej Saksonii, ikonografia – panorama obozu, film – wychudzeni ludzie, leżący na ziemi, trupy, kolor – Akavia opowiada o śmierci swojej matki w obozie, ikonografia = trupy, wychudzeni ludzie, Akavia opowiada o zakończeniu wojny, cz/b – leżące trupy, ludzkie szkielety, film -wychudzeni ludzie, angielscy żołnierze, kolor – Akavia opowiada o działalności Szwedzkiego Czerwonego Krzyża, fotografia hrabiego Folke Bernadotte, prezesa Szwedzkiego Czerwonego Krzyża, który organizował transporty chorych kobiet i dzieci z obozu do Szwecji, kolor – Akavia w samochodzie opowiada o swoim pobycie w szpitalu w Halmstadt, droga z jazdy, cd. o swojej niechęci do pobytu w Polsce, o przygotowaniach do wyjazdu do Myckleby (?), pasące się kozy, zabudowania gospodarcze, baraki

37:56 – cz/b ikonografia – niemiecki Żyd Gunter Kohen z żoną i synem, Wuśka Liebeskind, wdowa po przywódcy bojowników krakowskiego getta, kolor – zabudowania szkolne, przebitka cz/b – uczniowie, kolor – Akavia opowiada o spotkaniu ze swoim przyszłym mężem, cz/b  ikonografia – Akavia ze swoim przyszłym mężem Leopoldem, jego fotografia, kolor – zabudowania gospodarskie,  panorama gospodarstwa, jezioro między drzewami, cz/b ikonografia – zimowe zabawy młodzieży w Myckleby, cz/b film - płynący statek, politycy wchodzący do siedziby premierów na Downing Street 10 w Londynie, kolor – Akavia wspomina trudności jakie robili Anglicy przy próbach wyjazdu do Palestyny, cz/b ikonografia – zabudowania Myckleby, młodzież, kolor – Akavia mówi o otrzymaniu certyfikatu dla niej i jej narzeczonego, który umożliwił im wyjazd do Palestyny

41:17 – kolor – pomost nad jeziorem, Akavia nad brzegiem, łódka, cz/b ikonografia – ludzie w porcie, film – płynący statek, ludzie na pokładzie, morski brzeg, off – Akavia wspomina przypłynięcie do Erec Israel, ludzie schodzący po trapie na brzeg, praca w polu, palmy, kolor – Akavia na plaży opowiada o pierwszych wrażeniach po zejściu na ląd, morze, plaża, cz/b ikonografia – przyjaciele i znajomi Akavia, off – opowiada o pobycie w kibucu Degania nad jeziorem Kineret,  kolor - Akavia z mężem idący plażą, wspomina pobyt w kibucu Ganigar, morze, Akavia mówi o ciężkich warunkach bytowania, o broni, którą dostali, o ostrzale przez Arabów, cz/b – praca w polu, jadący traktor, orka, posiłek, cz/b ikonografia – tańce i zabawy na powietrzu, kolor – Akavia opowiada o trudnościach z aklimatyzacją, fotografia pierwszego premiera i twórcy państwa Izrael Davida ben Guriona, ruiny domów, zniszczenia, ulice, więc, rabin

54:40 – kolor – panorama morza i wzgórz, Akavia opowiada o założeniu nowego kibucu Naksholim, czb ikonografia – Akavia z mężem, współpracownicy Akavia w kibucu, ludzie z bronią, obserwacja terenu, Akavia w stroju pielęgniarki, panorama kibucu, kolor  - Akavia o otwarciu przychodni w kibucu, cz/b – praca w polu, kolor – Akavia o nawrocie swojej  choroby, cz/b ikonografia – Akavia z mężem, 1953 rok – ulice, ruch uliczny, Akavia z mężem i córką Ronit, kolor – Akavia opowiada o opuszczeniu kibucu, o rozpoczęciu nowej pracy w szpitalu, cz/b – statek w porcie, kolor – Akavia opowiada o nowej fali emigrantów m.in. z Polski, cz/b – ludzie schodzący po trapie ze statku na ląd, przechodnie, ruch uliczny, panorama ulic, przechodnie, polskie gazety w kiosku, reklama teatru „Wagabunda” na słupie ogłoszeniowym, przebitka kolor – Akavia opowiada o swojej pracy z emigrantami

50:18 – cz/b ikonografia – Akavia z mężem i dziećmi, fotografie córek, Akavia mówi o pierwszej placówce dyplomatycznej i wyjeździe do Budapesztu w 1964 roku, kolor – panorama Budapesztu, off – Akavia o pracy w ambasadzie Izraela w Budapeszcie, węgierski parlament,  o swojej pracy i kłopotach związanych z jej narodowością, o dodatkowej pracy w charakterze pielęgniarki, rozdawaniu książek i gazet, o zerwaniu stosunków dyplomatycznych z Izraelem po jego wygranej „wojnie 6-dniowej” w 1967 roku (wojna izraelsko-arabska 5-10.06.1967r) Akavia na ulicy, przechodnie, dworzec kolejowy, stojący pociąg, Akavia o pomocy dla Żydów z ZSRR, cz/b – ruiny, żołnierze izraelscy, Akavia na dworcu

53:20 – kolor – , wnętrze synagogi, Żydzi w ławkach, okładka książki „Galia i Miklosz”, cz/b ikonografia – Akavia z mężem i córką, kolor – synagoga, Akavia wśród ludzi, panorama na Most Łańcuchowy w Budapeszcie, off – Akavia mówi o przyjeździe do Krakowa, panorama parlamentu węgierskiego i Mostu przez Dunaj, Akavia ze Wzgórza Gellerta patrzy na Budapeszt, rodzinne pamiątki, Akavia o swoim pisarstwie, książki na półkach, Akavia o wspomnieniach, które przyczyniły się do napisania książki „Jesień młodości”, okładka książki, stronice, biurko, papiery, okulary, Akavia mówi o powołaniu jakim dla niej jest pisarstwo, o cieniach przeszłości i niepewności jutra

57:54 – wieczorne spotkanie z rodziną przy stole, wnuczka, mąż, uśmiechająca się Akavi,a księżyc, Akavia z córką na ganku, obok pies, cz/b ikonografia – ulice Krakowa, krakowski Kazimierz, synagoga, sklepikarze, tabliczki z nazwami ulic, z offu- Akavia mówi, że teraz chętnie przyjeżdża do Krakowa, wspomina swoją rodzinę, dzieciństwo, żydowskie dzieci, stare żydowskie domy na krakowskim Kazimierzu, Żydzi, macewy na cmentarzu

01:00:44 – kolor – Akavia o Polsce i polskich Żydach, o znaczeniu hebrajskiej nazwy „Polska”, Akavia na żydowskim cmentarzu, nagrobki, cz/b ikonografia – żydowskie dzieci, kolor - palący się znicz, tablica ku czci dzieci wywiezionych z krakowskiego getta, którymi opiekowała się Akavia

01:03:17 – napisy końcowe – scenariusz, realizacja, zdjęcia – Piotr Weychert, współpraca – Michał Nekanda-Trepka, producent – Piotr Weychert, Mirosław Chojecki, produkcja – Media Kontakt 2005, tyłówka - „Nie zapomnieć”

01:03:47 – koniec nagrania

 


indeksy:Polska, Kraków, Płaszów, Lwów, Auschwitz, Bergen Belsen, Szwecja, Halmstadt-t. Myckleby, Londyn, Palestyna, Izrael, Budapeszt, Wisła, Dunaj, ZSRR-t, Akavia Miriam, Akavia Leopold, Akavia Ronit, Bartoszewski Władysław, Szurmiej Szymon, Rabin Icchak, ben Gurion David, Pankiewicz Tadeusz, Bernadotte Folke, Kohen Gunter, Liebeskind Wuśka, literatura, książki, wojna światowa II, obozy zagłady, ludobójstwo, dzieci, emigracja, praca, dyplomacja, ambasady-t, rzeki, krajobrazy, ulice, przechodnie, gmachy, zabytki, ruch uliczny, mosty, apteki, bieda, dworce, koleje, egzekucje-t, cmentarze, flagi, rolnictwo, groby, pomniki, jeziora, kobiety, szkolnictwo, konflikty, mapy, młodzież, muzea, morza, osadnictwo, parki, parlament, porty, religie, świątynie, wojsko, rodzina, wieś, prasa, żegluga, Barbakan, Planty, Kazimierz, Moja winnica, Gwiazda Dawida, getto, Hemaluz Halohem, Apteka pod orłem, Jesień młodości, Brama Śmierci, Marsz Żywych, Muzeum Auschwitz, Szwedzki Czerwony Krzyż, kibuc Degania, kibuc Ganigar, kibuc Naksholim, wojna sześciodniowa-t, Most Łańcuchowy, Galia i Miklosz, Żydzi
Media Kontakt, ul. Wilcza 12 C, 00-532 Warszawa, tel. +48 22 627 28 31, fax. +48 22 622 60 13
design©pixele.net