Opis zdigitalizowanej kasety

numer kasety/sygnatura kasety:DVD 27
tytuł:Redaktorzy podziemni
data:1976-1981
czas trwania:00:30:18
temat:Historia powstania i działalności w latach 1977-81 łódzkiego niezależnego kwartalnika „Puls”
opis:

00:10 – półki z książkami, w tle piosenka w wykonaniu Jana Kelusa, tytuł „Redaktorzy podziemni”, ręce zdejmujące z półki egzemplarze „Pulsu”, magazyn archiwum Instytutu Badań Literackich, przekładanie kart kwartalnika „Puls”, redagowanego w podziemiu, przebitka – więc poparcia dla władzy ludowej w Radomiu (czerwiec 1976) po zamieszkach w Ursusie i Radomiu, kobieta odczytuje odezwę popierającą działania partii, tłum ludzi, transparenty popierające politykę PZPR, najazd kamery na trybunę, krajobraz z jazdy samochodem, w tle piosenka Jana Kelusa „Szosa E7”,  cz/b przebitka – fotografia Zbigniewa Romaszewskiego i jego żony Zofii, obok ksiądz Jan Zieja, Grażyna i Jacek Kuroń, Kraków - tłum ludzi przed domem, w którym w 1977 roku UB zamordowała Stanisława Pyjasa, fotografia Pyjasa, kolor – przemarsz żałobnej procesji ulicami Krakowa, egzemplarze niezależnego pisma „Zapis”, które drukowało teksty odrzucone przez cenzurę, panorama zimowej Łodzi, ulice, kamienice, jadący tramwaj, samochody, ruch drogowy, wypowiedź Andrzeja Pawlaka, jednego z twórców „Pulsu” nt. sprzyjającej atmosfery do tworzenia niezależnego wydawnictwa, wypowiedź Tomczaka Filipczaka nt. twórców „Pulsu”, działaczy KOR, „Puls” to było (...)”jak wejście do salonu, w którym można było porozmawiać o literaturze, sztuce”(...)

04:00 – wypowiedź Leszka Szarugi nt. dystansu „Pulsu” wobec działalności opozycyjnej, zbliżenie tylnej okładki „Pulsu”, total trzech mężczyzn siedzących na tle półek z książkami, wypowiedź Filipczaka nt. istoty wydawnictwa, pierwsza strona z informacją o powstaniu „Pulsu”, artykuły w kwartalniku, rysunki satyryczne, wypowiedź Pawlaka nt. artykułów Adama Michnika, przebitka na artykuł, przebitka na Filipczaka popijającego ze szklanki, wypowiedź Szarugi nt.  dylematów co do zawartości kwartalnika, szeroki plan siedzących mężczyzn, Filipczak wspomina „Salon Niezależnych”, „Teatr na Piętrze” i „Teatr Ósmego Dnia”, którzy również mieli swój wkład w tworzenie „Pulsu”, przebitki na artykuły Leszka Dymarskiego i Stanisława Barańczaka, Filipczak mówi o nieustannej  inwigilacji spotkań „Pulsu” przez UB

07:39 – artykuły w kwartalniku autorstwa Jacka Woźniakowskiego, Vaclava Havla, Icchaka Bahevis Singera, Leszka Szarugi, wypowiedź Szarugi nt. ważności stworzenia kwartalnika, przebitki na przedrukowane tytuły z prasy komunistycznej

08:46 – Chicago, panorama miasta, wieżowce (ujęcie od dołu), cicha, spokojna uliczka, wypowiedź Ewy Bierezin nt. pracy m.in. w KOR, przebitka na Jana Józefa Lipskiego, rozmawiającego z ksi. Janem Zieją (X rocznica powstania KOR) zgromadzeni w mieszkaniu działacze KOR – Adam Michnik, Bronisław Geremek, Tadeusz Mazowiecki, Stefan Bratkowski, ponownie Bierezin nt. powstania pisma, które będzie pismem ignorującym cenzurę, przebitka na artykuł Wiktora Sułkowskiego, będącego ostrą polemiką z artykułem Michnika

10:59 – lecące gołębie, komórki, pojemniki na śmieci, stojące FIAT-y, w tle piosenka Jana Kelusa (?) odrapana ściana łódzkiej kamienicy, stara kobieta z wiadrem karmi gołębie, wąskie podwórko wśród łódzkich starych kamienic (zima)

11:29 – szeroka ulica pod Waszyngtonem, plenerowa wypowiedź Sułkowskiego nt. pracy w kwartalniku, sympatyków „Pulsu”, wspomina współpracę z Jackiem Bierezinem, Paryż – Jacek Bierezin nad Sekwaną, w tle katedra Notre Dame, cz/b – Bierezin nt. swojego pisarstwa dla potrzeb „Pulsu”, kolor – trening bokserski, z off-u – fragment artykułu o Bierezinie, Bierezin na rowerze, wspinaczka, cz/b – c.d. wypowiedzi Bierezina nt. swojej twórczości, przebitka na artykuł jego autorstwa, kolor – wypowiedź Filipczaka nt. trudnej współpracy z Bierezinem

16:14 -  Waszyngton, „Głos Ameryki”, studio radiowe, fragment programu, stół mikserski, przy mikrofonie Tadeusz Walendowski i Mirosław Kondracki, w tle piosenka Kelusa (?), pokoje redakcyjne, Betesda – wypowiedź Walendowskiego nt. współpracy z „Pulsem”, przebitka na artykuł autorstwa Walendowskiego, c.d nt. wydawania niezależnych pism, przebitka na kolejny artykuł, wypowiedź nt. ciężkiej współpracy z |Bierezinem, który miał bardzo zdecydowane przekonania, przebitka cz/b – wspólna fotografia członków kwartalnika, kolor – Halina Mikołajska na spotkaniu w „Salonie Literackim” w Warszawie, który skupiał niezależne środowiska literackie stolicy,  Walendowski nt. działalności „Salonu...”, ponownie spotkanie, Walendowski nt. interwencji SB i zamknięcia „Salonu...” nt. swojego wyjazdu i braku kontaktu z „Pulsem”

21:12 – Łódź, stara fabryka, drabinka przeciw pożarowa na zewnątrz, w tle piosenka Kelusa, total fabryki, rzeźby na fasadzie kościoła, tabliczka znamionowa „Uniwersytet Łódzki – Instytut Polityki Regionalnej”, odrapana fasada gmachu, wypowiedź Filipczaka potem Pawlaka nt. inwigilacji przez SB, Sułkowski wspomina aresztowania na 48 godzin, podsłuchy, szykany, usuwanie z pracy, przebitka – druk „Pulsu” na powielaczu, składanie powielonych kartek, stempel z logo „Niezależnej Oficyny Wydawniczej”, w tle piosenka Kelusa, archiwalne fotografie brodatego Mirosława Chojeckiego

23:50 – wypowiedź Filipczaka nt. radości z powielenia pierwszych egzemplarzy „Pulsu”, Sułkowski nt.braku autorytetów wśród żyjących wtedy polskich pisarzy, wspomina numer kwartalnika poświęcony w całości Witoldowi Gombrowiczowi, przebitka – telegram z gratulacjami do CzesławaMiłosza (po otrzymaniu Nagrody Nobla?) wypowiedź Pawlaka nt. jego wzorców pisarzy, wypowiedź Szarugi nt. polskiego czarnego humoru, Filipczak nt. wydania przez „Puls” powieści Jerofijewa „Moskwa Pietuszki”, przebitka cz/b na spis treści kwartalnika, cz/b fotografia Leszka Kołakowskiego, potem Marka Edelmana, fragment wiersza Antoniego Pawlaka

27:20 – ikonografia cz/b – czołgi na ulicach, skoty, demonstracje, ZOMO, z off-u mowa o aresztowaniu pracowników „Pulsu”, artykuł Andreja Amarlika, mowa o skonfiskowanym przez UB i nigdy nie odnalezionym nr 13 „Pulsu”, wypowiedź Sułkowskiego nt. przejęcia przez grupę londyńską tytułu aby rzekomo dalej prowadzić działalność literacką, ponownie trzech mężczyzn w pokoju mówi o swoich zajęciach po internowaniu, o działalności w wolnej nPolsce, jadący tramwaj, w tle piosenka Jana Kelusa

29:54 – napisy końcowe – scenariusz i realizacja – Jolanta Kessler-Chojecka; mrealizacja Grupa Filmowa Kontakt; produkcja TV Łódź

30:18 – koniec nagrania

 


indeksy:Polska, Łódź, Radom, Ursus-t, Kraków, USA, Waszyngton, Chicago, Betesda, Francja, Paryż, Londyn-t, Kelus Jan-t, Pyjas Stanisław, Pawlak Andrzej, Filipczak Tomasz, Szaruga Leszek, Kuroń Jacek, Kuroń Grażyna, Romaszewski Zbigniew, Romaszewska Zofia, Zieja Jan, Michnik Adam, Dymarski Lech-t, Barańczak Stanisław-t, Woźniakowski Jacek-t, Havel Vaclav-t, Singer Icchak Bahevis-t, Bierezin Ewa, Lipski Jan Józef, Geremek Bronisław, Mazowiecki Tadeusz, Bratkowski Stefan, Sułkowski Wiktor, Bierezin Jacek, Walendowski Tadeusz, Kondracki Mirosław, Mikołajska Halina, Gombrowicz Witold-t, Miłosz Czesław-t, Edelman Marek, Kołakowski Leszek, Amarlik Andrej-t, Jerofiejew Wieniedikt-t, Chojecki Mirosław, opozycja, literatura, cenzura-t, archiwa, wiece, zabójstwa-t, zamieszki, demonstracje, milicja, wojsko, stan wojenny, aresztowania-t, internowania-t, polityka wewnętrzna-t, ulice, gmachy, ruch uliczny, ruch drogowy, gmachy, pomoc-t, prasa-t, rocznice, ciekawostki, radio, media, nagrody-t, Puls, Instytut Badań Literackich, Zapis, KOR, Komitet Obrony Robotników, Salon Niezależnych-t, Teatr Na Piętrze-t, Teatr Ósmego Dnia-t, Głos Ameryki, Salon Literacki, Uniwersytet Łódzki Instytut Polityki Regionalnej-t, Niezależna Oficyna Wydawnicza-t, ZOMO, UB-t, Urząd Bezpieczeństwa-t, SB-t, Służba Bezpieczeństwa-t
Media Kontakt, ul. Wilcza 12 C, 00-532 Warszawa, tel. +48 22 627 28 31, fax. +48 22 622 60 13
design©pixele.net